Viral, Pengusaha Malaysia Dicerai Saat Live TikTok, Datuk Mohamad Shukri Mohamad Bicara Menurut Syariat Islam
Ilustrasi perceraian.(Freepik)
17:48
30 Juli 2024

Viral, Pengusaha Malaysia Dicerai Saat Live TikTok, Datuk Mohamad Shukri Mohamad Bicara Menurut Syariat Islam

Viral di media sosial yang memperlihatkan seorang usahawan atau pengusaha asal Malaysia melakukan perceraian saat live di TikTok.

Video viral itu saat ini tengah menjadi perbincangan banyak pihak. Pasalnya, aksi perceraian itu dilakukan saar melakukan siaran langsung di media sosial.

Bahkan hal itu mendapatkan sorotan khusus dari Datuk Mohamad Shukri Mohamad. Menurut dia perilaku itu tentunya sangat salah jika menurut syariat Islam.

Mufti Kelantan juga mengatakan, bahwa perkahwinan merupakan satu ibadah yang sangat besar dalam Islam dan agama juga mengajarkan agar perkahwinan tersebut berlangsung secara tenang, aman dan bahagia.

Baca Juga: Gak Ada Otak! Divonis Ringan, Terdakwa Penilap Duit Jemaah Umrah Asyik Joget-joget Ledek Para Korban

“Sekiranya berlaku perselisihan faham atau perbalahan ia perlu diselesaikan secara baik seperti yang dianjurkan oleh Islam. Ini berikutan ketika nak berkahwin dulu, kita menggunakan cara Islam termasuk orang tengah dengan ada pertunangan, merisik dan langkah awal yang diambil sebelum kita kahwin,” katanya, dikutip dari media lokal Malaysia.

Mohamad Shukri juga berkata, tidak perlu bermasam muka jika sudah tidak bersama atau telah bercerai kerana masih bersaudara selain masih perlu menjalin ukhuwah Islamiah.

“Jadi untuk berpisah ini, sama kalau jalan terakhirnya perlu kepada bercerai maka bercerai secara berakhlak seperti yang dianjurkan oleh Islam,” ujarnya.

Mohamad Shukri turut mengulas kes perceraian yang berlaku membabitkan peniaga kosmetik, 37, yang diceraikan suaminya berusia lingkungan 40-an dengan talak satu ketika dia sedang bersiaran langsung di platform TikTok baru-baru ini.

“Dalam konteks sekarang, mereka yang mahu bercerai perlu menghadirkan diri bersama-sama di depan hakim Mahkamah Syariah untuk mohon perceraian. Jadi perkara ini seolah-olah menjadi galakan untuk bercerai. Sebab itu bercerai dalam talian dan dihebohkan ini adalah satu tindakan yang tidak wajar dan tidak dikehendaki oleh agama," ucapnya.

Baca Juga: Profil Gus Samsudin: Perjalanan Spiritual Dan Kontroversinya

“Kalau perkara yang baik memang kita perlu hebohkan dan perkara yang negatif ini tidak perlu dihebohkan,” jelasnya lagi.

Editor: Andi Ahmad S

Tag:  #viral #pengusaha #malaysia #dicerai #saat #live #tiktok #datuk #mohamad #shukri #mohamad #bicara #menurut #syariat #islam

KOMENTAR