Kontroversi Sumbangan Dana Arak, PAS Bicara Tak Haram Bersalaman dengan Pemakan Babi, Sarankan Aiman Minta Maaf
Ilustrasi Kontroversi Sumbangan Dana Arak, PAS Bicara Tak Haram Bersalaman dengan Pemakan Babi, Minta Aiman Minta Maaf. (sumber : unsplash.com/ deanabil)
16:36
24 Juli 2024

Kontroversi Sumbangan Dana Arak, PAS Bicara Tak Haram Bersalaman dengan Pemakan Babi, Sarankan Aiman Minta Maaf

Sumbangan dana arak saat ini tengah ramai jadi perbincangan warga Malaysia. Hal itu menyusul adanya pernyataan terkait bersalaman dengan pemakan babi haram hukumnya.

Nampaknya itu menjadi sorotan penting dari Ketua Penerangan Parti Islam Se-Malaysia (PAS) Ahmad Fadhli Shaari.

Dia menangapi pernyataan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Aiman Athirah Sabu lantaran menyebut bahwa PAS sebagai hipokrit atau orang munafik.

Menerusi laporan yang dilansir dari Malaysiakini, Ahmad Fadhli berkata, tiada hukum yang tidak memperbolehkan umat Islam bersalaman dengan tangan orang yang memakan daging babi.

Baca Juga: Rumah Sakit Militer Malaysia Siap Rawat Warga Palestina, Tunggu Lampu Hijau Mesir

Pernyataan itu dikeluarkan sebelumnya oleh Timbalan Menteri berkenaan sebagai satu kenyataan melalut dan tiada kaitan dengan persoalan yang dibangkitkan rakyat mengenai isu sumbangan dana daripada sebuah syarikat arak (Sumbangan Dana Arak) untuk sebuah sekolah Cina.

“Ini dah melalut sampai isu tangan makan babi. Orang persoalkan garis panduan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), menteri pun dah keluarkan kenyataan tiada pengecualian. Apa pula kaitan dengan tangan makan babi ni?,” ujarnya, dikutip Kamis (24/7/2024).

Ahmad Fadhli turut menasihatkan Aiman supaya tidak perlu melatah dengan kontroversi tersebut, memadai tampil semula dengan hanya mengemukakan permohonan maaf.

“Saya rasa yang paling baik ialah timbalan menteri nyatakan bahawa saya minta maaf, saya tak perasan ada promosi dari syarikat arak Tiger dalam majlis itu, selesai,” jelasnya.

Diberitakan sebelumnya Aiman menyifatkan PAS sebagai hipokrit selepas bertindak mengkritiknya bersama exco kerajaan tempatan Selangor, Ng Suee Lim yang menyertai sekali gus merasmikan acara kutipan dana anjuran Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Tche Min di Sungai Pelek, Sepang, menerima sumbangan daripada syarikat arak, Tiger Beer sebagai salah satu penajanya.

Baca Juga: Atas Nama Kedaulatan Rakyat; PKB Usul Pileg-Pilpres Dipisah, Dana Parpol Ditambah

Editor: Andi Ahmad S

Tag:  #kontroversi #sumbangan #dana #arak #bicara #haram #bersalaman #dengan #pemakan #babi #sarankan #aiman #minta #maaf

KOMENTAR